Kizsákmányolás mesterfokon...
Ha kisebb-nagyobb áruházban vásárolok, a számtalan péntár közül csak egy töredéke üzemel éppen akkor, amikor magam is fizetni szeretnék. Mindig, hangsúlyozom MINDIG sorba kell állnom a siralmasan kevés nyitott pénztárnál. A szignifikánsan sok üres pénztár pedig látványosan alkalmat ad arra, hogy elgondolkodjak a látottakon!
Ha ugyanis egyre többen vannak fizetni vágyó vevők, pláne ha elégedetlenkedni is kezdenek, azonnal, hangsúlyozom AZONNAL megnyitnak egy plusz kasszát. Persze amint jelentősen lecsökkent a fizetni vágyók száma, azonnal be is zárnak egy, vagy akár több kasszát is. Tehát mindenképpen megszívtam, mint vevő! Bármikor megyek vásárolni, soha nem lehet az az érzetem, hogy hamar végzek a vásárlással. Nagyon vigyáznak arra, hogy legalább 5-7 percet feltétlenül sorba kelljen állnom a kasszánál. Arra is nagyon vigyáznak, nehogy látványos lázadás alakuljon ki a fizetés során. (Ki tudja, hány újságíró lapul meg a fizetni vágyók között!)
Tehát mi is történik pontosan? A vevőket rendszeresen, és nagy tömegekben meglopják 5-7 percnyi magánidejükkel. Gondoljuk át, hogyan lesz ebből jól megszámlálható profit? A dolog egyszerű. Kétségbeejtően kevés alkalmazottat fizetnek, és azokról pedig több bőrt nyúznak le. Raktárból rohangálnak az eladótérbe pakolni, majd szükség szerint egy rövid időre a kasszába is beülnek! Ennyire szegény lenne az adott cég? Nem-nem! Mindössze ennyire pénzéhes a tulajdonosi gárda! Spórolás a munkabérrel, illetve annak minden járulékával! (Mert járulék az van bőven!) Továbbá munkaadói felelősséget is csak "csekély" számú dolgozóért kell vállalni! (Aki már vállalkozott, pontosan tudja, miről beszélek!) Az pedig csak ordas hazugság, hogy nincs munkaerő. Becsületes jogi környezetben, a Munka Törvénykönyve szerint elszámolva rengeteg munkaerő akadna!
Ez a helyzet már régóta ismeretes a vásárlók körében, akár átgondolja valaki, akár nem. Lehet-e még fokozni a kizsákmányolásnak a fondorlatos, bujtatott formáját? Igen, lehet! Hogyan?
Megjelentek az automata pénztárak, ahol a vásárló saját maga intézi el a kasszázás minden idevágó feladatát. Így 5-6 automata kasszához jut egy darab betanított "felügyelő", és egy-két vagyonőr. Azért elmélkedjünk egy kicsit ezen a helyzeten. Ezt a fajta önkiszolgáló kasszát kiskorú is kezelheti. Csak annyi a megkötés, hogy amennyiben alkoholt szeretne vásárolni, megáll a folyamat, és oda kell hívni a betanított felügyelőt, hogy nehogy a kiskorú alkoholt vásárolhasson. (Rendben van.) Mivel a gép "buta", ezért alkohol esetén hozzám is oda kell hívni a betanított felügyelőt, hogy konstatálja, nagykorú vagyok! Alkalmi kasszásként sem pénzkezelési, sem az ehhez kapcsolódó áruismeretem nincs. (Balesetvédelmi oktatásom sincs!) Eldöntendő kérdés, hogy továbbra is vásárlói jogi státuszom van, vagy alkalmi munkavállalója IS lettem az áruháznak. Mi van, ha hibázok? Mi van, ha fogalmam sincs, hová mit kell beütnöm, csak úgy beütök valamit? Zöldségféle, pékárú, és egyéb nem nyilvánvaló státuszú árucikkek?
Ismertettek a kasszázás elött velem bár mi is? Elolvastam valamit? Aláírtam, hogy tudomásul vettem? Nem! De tovább megyek. Felbuzdulva azon, hogy mennyire egyszerű a kasszázás, jelentkezem a cégnél kasszásnak! Mi fog történni? Pár órára nem jelentkezhetek! Csak kasszázni nem jelentkezhetek! Kiskorúként nem jelentkezhetek, és még hosszan sorolhatnám a kizáró feltételeket. Ha pedig megütöm a mércét, és felvesznek MUNKAVÁLLALÓNAK, akkor erkölcsi bizonyítvány, egészségügyi kiskönyv, és még számtalan bemutatandó, és aláírandó akad.
Tehát mindezt átugorhatjuk az automata pénztár esetében. Kit érdekel a jog? A munkavállalóé különösen nem érdekes. A cég nyeresége szignifikánsan megszámlálható az automata kassza által, amiből nekem még csak árengedményt sem ad, mert dolgozom A CÉGNEK, a CÉG helyett, ha az automata kasszázást választom! Ha nincs szerencsém, akkor még a vagyonőrrel is összetűzésbe kerülök. Fontosak a vásárlók jogai? Nem. A vásárló egy szükséges rossz a láncban, hiszen nélküle nincs profit. De csak ennyi és nem több!
Magánvéleményem szerint az automata kasszáztatás vagy súlyosan jogszerűtlen, vagy a munkavállalói szabályzatok (pl. pénzkezelés) felesleges és ostoba. Ez majd az első valóban komoly és nyilvános jogi konfliktus esetén kiderül! Ne legyenek illúzióink, a munkavállaló is adott esetben hivatkozhat arra, hogy ugyanez a helyzet egy automata kasszázásnál teljesen indifferens. Akkor őrajta miért akarják ugyanezt "behajtani", illetve megkövetelni? Igen, a munkavállaló a vesztes, mert Ő számtalan ide vonatkozó iratot aláírt, a vevő azonban nem! Az automata kasszázás során a vevő státusza nem változik meg! Mint vevő téved, ha téved!
Értelemszerűen tisztelet minden olyan kereskedőnek és áruháznak, akik kivételek, és embernek tekintik a vásárlót is. (Igen, van ilyen!)
Ui.: A napokban újabb verzióját hallottam a vevői kizsákmányolásnak, ami bizony keveredik a vevő megalázásával is! Bizonyos nagyobb áruházakban, hogy ne kelljen vagyonőröket (se) alkalmazni, maguk a pénztárosok kutathatják át a vevőt. Szélsőséges esetben ott, a pénztárnál vegzálhatják, alázhatják meg a vevőt, mindenki szeme láttára, füle hallatára. (Mint a vagyonvédelem terén szakképzetlen pénztáros, ugyan mit is tehetne a vevővel az adott helyzetben?) A mérges sorban álló eközben vagy a vevő, vagy a pénztáros vérét kívánja, aminek azonnal hangot is ad! Csak reménykedem benne, hogy nem terjed el ez a takarékossági módszer, és értelemszerűen, tisztelet minden kivételnek!
- Nincsenek hozzászólások.